بررسی تحلیلی فرآیندهای on-purpose در تولید پروپیلن

الفین های سبک(اتیلن، پروپیلن، بوتادین) از محصولات پایه صنعت پتروشیمی به حساب می آیند که اتیلن به عنوان پرمصرف ترین الفین(حدود ۱۶۰ میلیون تن) و پس از آن پروپیلن (حدود ۱۰۰ میلیون تن) می باشد. البته رشد و تقاضای مصرف پروپیلن طی ۱۰ سال آتی، حدود ۱ تا ۲ درصد بیشتر خواهد بود. اتیلن تولیدی در واحدهای کراکر که با عنوان ethylene plants یاد می شود؛ بیشترین سهم تولیدی را به خود اختصاص داده است. لیکن دیگر فرآیندهای تولیدی اتیلن شامل موارد زیر است:

  • (Recovery from refinery off gases (ROG

  • Methanol to olefins

  • Ethanol dehydration

پروپیلن نیز به عنوان محصول جانبی واحدهای کراکر (حدود ۵۰ درصد کل تولید) و واحدهای FCC پالایشگاهی (حدود ۳۰ درصد کل تولید) تامین می شود. مابقی تقاضای پروپیلن از مسیر فرآیندهای  on-purpose بدست می آید.  بوتادین هم عمدتا به عنوان محصول جانبی واحدهای کراکر (با خوراک نفتا) تولید شده و مابقی آن از مسیر فرآیند هیدروژن زدایی از بوتان/بوتن می باشد. در این یادداشت به طور خاص به وضعیت فرآیندهای on-purpose در محصول پروپیلن می پردازیم. همان طور که بالاتر نیز اشاره گردید؛ بیشترین سهم تولید پروپیلن از مسیر واحدهای کراکر است. لیکن در سال های اخیر این سهم کاهش یافته است. شکل زیر این موضوع را بهتر نمایش می دهد.

مرکز مطالعات زنجیره ارزش معتقد است که

کاربر گرامی

دسترسی کامل به این محتوا برای اعضای ویژه VCMStudy در نظر گرفته شده است.

در صورتی که عضو سایت هستید، وارد حساب کاربری خود شوید، در غیر این صورت ابتدا در سایت ثبت‌نام نمایید و سپس اشتراک تهیه کنید.

کاربر گرامی

دسترسی کامل به این محتوا برای اعضای ویژه VCMStudy در نظر گرفته شده است.

متاسفانه شما اشتراک فعال ندارید، لطفا ابتدا اشتراک مورد نظر خود را تهیه/تمدید نمایید.

اشتراک گذاری

لینک کوتاه

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت پیشنهادی
گزارش پیشنهادی
مرکز مطالعات زنجیره ارزش

آدرس : تهران، میدان تیموری، بلوار صالحی، برج فنـاوری شریف، طبقه 7، واحد 710، شرکت زنجیره ارزش نفت و گاز مهام

کد پستی: 1459965193

تلفن: 92002710-021

ایمیل: Info@VCMstudy.ir

گروه مدیریت زنجیره ارزش

مرکز مطالعات زنجیره ارزش یکی از مجموعه های وابسته به گروه مدیریت زنجیره ارزش (شرکت دانش بنیان زنجیره ارزش نفت و گاز مهام) می‌باشد. رسالت ما در این گروه بر این است که با ایجاد زیرساخت‌های تولید و مدیریت محتوا، و ارائه خدمات مشاوره مدیریت در مسیر کمک به توسعه یکپارچه، متوازن و پایدار صنعت نفت و گاز کشور گامی هر چند کوچک برداریم.

.Copyright © 2015-2023 VCMstudy.All rights reserved

سلام! خوش آمدید...
شما اشتراک فعال ندارید!