گروه‌ تخصصی نفت‌ و گاز
بنزین (Gasoline)

اشتراک گذاری

لینک کوتاه

بنزین

به نوعی مهم­ترین محصول پالایشگاه بنزین است که مخلوطی از جریان ­های مختلف پالایشگاه شامل بنزین تقطیر مستقیم (LSRG)، هیدروکربن ­های با گستره دمای جوشی از دمای محیط تا ۴۰۰ درجه فارنهایت می ­باشد. بنزین تقطیر مستقیم شامل پنتان تا هیدروکربن­ های سنگین­ تر با نقطه جوش حدود ۱۹۵ درجه سانتی گراد می­ باشد. برای بهبود رفتارهای احتراقی، ضد ضربه بودن، وزن مخصوص، مشخصه ­های تقطیر، فشار بخار، میزان گوگرد، مقاومت در برابر اکسیداسیون و خوردگی، بنزین تقطیر مستقیم را با جریان­ های دیگر پالایشگاه مانند ایزومریت (Isomerate)، ریفرمیت (Reformate)، آلکیلات (Alkylate)، بنزین FCCU مخلوط می ­سازند تا به خواص مورد نظر برسند. همچنین افزودنی ­هایی به منظور بهبود هرچه بیشتر این خواص نیز به این فرمولاسیون اضافه می ­شود. افزودنی ­ها اغلب برای افزایش عملکرد و بهبود حفاظت در برابر اکسید شدن بنزین اضافه می­ شوند. اصلی ترین افزودنی، اکتان افزاها هستند که رایج ترین آنها ترکیبات اتری از جمله MTBE و ETBE است. دانسیته ویژه بنزین بین ۰.۷۱ تا ۰.۷۷ بوده که بطور متوسط دانسیته آن را ۰.۷۳۷ کیلوگرم بر لیتر در نظر می­ گیرند. بطور کلی سه نوع بنزین وجود دارد:

  1. بنزین بدون سرب معمولی – عدد اکتان ۸۷

  2. بنزین سوپر – عدد اکتان ۹۳-۸۹

  3. بنزین فوق سوپر

ویژگی های مهم سوخت بنزین

  • عدد اکتان

این پارامتر، مقیاسی جهت مشخص کردن کیفیت احتراق سوخت می­باشد. دو نوع عدد اکتان شامل عدد اکتان پژوهش (Research Octane Number) در شرایط سرعت کم و رانندگی در شهر و عدد اکتان موتور (Motor Octane Number) هنگام رانندگی در جاده با سرعت زیاد اندازه­گیری می­ شوند. حساسیت یک سوخت از اختلاف عدد اکتان پژوهش (RON) و عدد اکتان موتور (MON) بدست می­آید که معمولا بین عدد۱۰ – ۶ می­ باشد.

  • فراریت (Volatility)

فراریت بنزین بسیار اهمیت دارد و توسط دو خاصیت فشار بخار (RVP) و تقطیر ASTM مشخص می­شود. محدوده جوش بنزین به سه قسمت تقسیم می ­شود که هر قسمت گویای خاصیتی از بنزین است. قسمت اول که تا ۲۵% ابتدای بنزین است نشانگر کیفیت روشن شدن اتومبیل، قسمت دوم تا ۵۰% نشانگر تقطیر قدرت سوخت و ارزش حرارتی آن و قسمت سوم از ۵۰% تا ۹۰% نشانگر میزان ترکیبات سنگین در بنزین و بیانگر میزان تجزیه ترکیبات سنگین در اثر حرارت موتور می­ باشد.

  • ناخالصی­ های بنزین

میزان ناخالصی ­ها از جمله ترکیبات گوگردی، ترکیبات آروماتیکی با تاکید بر بنزن، مواد اکسیژنه و ترکیبات الفینی است که موجب آلودگی در محیط زیست می ­شوند که روز به روز میزان آن­ها محدودتر می ­شود.

مطابق آخرین استانداردهای اعمال شده در دنیا میزان بنزن موجود در بنزین حداکثر ۱ درصد حجمی، میزان گوگرد ۱۰ppm ، میزان ترکیبات آروماتیکی حداکثر ۳۵ درصد، ترکیبات الفینی ۱۸ درصد و نهایتا میزان ترکیبات اکسیژنه نیز حداکثر تا ۲.۷ درصد حجمی مجاز است.

در کشور عزیزمان ایران نیز به طور متوسط روزانه ۷۲ میلیون لیتر بنزین مورد استفاده قرار می­ گیرد که حدود ۱۰ میلیون لیتر آن از خارج از کشور تامین می شود و امید است با بهره برداری از واحدهای توسعه ای از جمله ستاره خلیج فارس، بنزین مورد نیاز کشور از منابع داخلی تامین و واردات این محصول استراتژیک متوقف شود.

مرکز مطالعات زنجیره ارزش معتقد است تا زمانی که فشار تولید کمی از روی ۱۰ مجتمع پالایش نفت کشور، حذف و یا کم نشود نمی توان انتظار تولید کیفی و یا تحقق موضوع پتروپالایش را در کشور عملیاتی دانست. البته این نکته را نیز باید تاکید کرد که متاسفانه بررسی وضعیت موجود و البته تحلیل روند گذشته حاکی از آن است که سیاست اصلی صنعت پالایش کشور تامین سوخت بوده است و لذا به فکر توسعه همزمان و یک پارچه صنعت پالایش و پتروشیمی در دستور کار این بخش از صنعت نفت و گاز نبوده است. به همین منظور نیز شاهد عدم توازن و یکپارچگی در توسعه زنجیره ارزش کشور هستیم.

مرکز مطالعات زنجیره ارزش

آدرس : تهران، میدان تیموری، بلوار صالحی، برج فنـاوری شریف، طبقه 7، واحد 710، شرکت زنجیره ارزش نفت و گاز مهام

کد پستی: 1459965193

تلفن: 92002710-021

ایمیل: Info@VCMstudy.ir

گروه مدیریت زنجیره ارزش

مرکز مطالعات زنجیره ارزش یکی از مجموعه های وابسته به گروه مدیریت زنجیره ارزش (شرکت دانش بنیان زنجیره ارزش نفت و گاز مهام) می‌باشد. رسالت ما در این گروه بر این است که با ایجاد زیرساخت‌های تولید و مدیریت محتوا، و ارائه خدمات مشاوره مدیریت در مسیر کمک به توسعه یکپارچه، متوازن و پایدار صنعت نفت و گاز کشور گامی هر چند کوچک برداریم.

.Copyright © 2015-2023 VCMstudy.All rights reserved

سلام! خوش آمدید...
شما اشتراک فعال ندارید!