گروه‌ تخصصی پتروشیمی
آمریکای شمالی

اشتراک گذاری

لینک کوتاه

آمریکای شمالی

بخش شمالی قاره آمریکا را آمریکای شمالی می نامند. این منطقه متشکل از سه کشور ایالت متحده آمریکا، کانادا و مکزیک می باشد که چیزی در حدود ۵۵۰ میلیون جمعیت در این منطقه زندگی می کنند. این منطقه از دنیا ۱۴ درصد از ذخایر نفت، ۶ درصد از ذخایر گاز و ۲۷ درصد از ذخایر ذغال سنگ دنیا را دارا می باشد.

با توجه به توسعه یافتگی صنعت نفت و گاز آمریکای شمالی، سهم قابل توجهی از مصرف نفت، گاز و ذغال دنیا متعلق به این منطقه است. در سال ۲۰۱۴  آمریکای شمالی، ۲۵ درصد از نفت خام، ۲۸ درصد از گاز و ۱۳ درصد از ذغال سنگ تولیدی در دنیا را مصرف کرده است که مقایسه این اعداد با سهم ذخایر این منطقه حاکی از آن است که بسیار فراتر از سهم خود در دنیا منابع هیدروکربوری را مصرف می نماید. این کشور در سال ۲۰۱۴ با سهم ۲۲.۵ درصدی از کل ظرفیت پالایشی دنیا، روزانه چیزی در حدود ۲۱ میلیون و ۳۸۹ هزار بشکه نفت خام را در پالایشگاه های خود به فراورده های مختلف تبدیل کرده است.

متانول تولیدی در منطقه آمریکای شمالی در سال ۲۰۱۴، ۲ میلیون و ۶۴۵ هزار تن بوده است که ۸۹ درصد آن در ایالت متحده آمریکا، ۸ درصد در کانادا و ۳ درصد نیز در مکزیک تولید می گردد. این کشور با واردات ۵ میلیون تن در سال متانول به عنوان واردکننده متانول محسوب می گردد. فرمالدهید با ۳۱ درصد، اسید استیک با ۱۸ درصد و متیل ترشری بوتیل اتر (MTBE) نیز با ۱۴ درصد در جایگاه اول تا سوم مصرف متانول قرار دارند.

در سال ۲۰۱۴ در منطقه آمریکای شمالی چیزی در حدود ۳۱ میلیون و ۲۲۶ هزار تن اتیلن تولید شده است که در مقام دوم دنیا از حیث تولید اتیلن قرار دارد. (منطقه شمال شرق آسیا با ۳۷ میلیون و ۱۰۴ هزار تن در مقام اول و منطقه خاورمیانه با ۲۶ میلیون تن در جایگاه سوم قرار دارند.) کشور آمریکای شمالی با ۲۵ میلیون و ۹۷ هزار تن در رتبه اول و کانادا نیز با ۴ میلیون و ۸۷۴ هزار تن در سال در رتبه دوم تولید اتیلن این منطقه قرار دارند. ۷۴ درصد از اتیلن تولیدی در این منطقه مبتنی بر خوراک اتان بوده است که پیش بینی می شود با توجه به بهره برداری از منابع شِل های گازی سهم اتان در تولید اتیلن تا سال ۲۰۱۹ به ۸۱ درصد افزایش پیدا کند.

منطقه آمریکای شمالی ظرفیت تولید سالانه ۱۳ میلیون و ۷۱۶ هزار تن پروپیلن را دارا می باشد که در کل دنیا بعد از دو منطقه آسیای شمال شرقی (شامل کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی و تایوان) و اتحادیه اروپا در جایگاه سوم قرار گرفته است. ۹۵ درصد پروپیلن تولیدی در این منطقه متعلق به کشور آمریکای شمالی می باشد. نکته قابل تامل در این منطقه سهم ۵۹ درصدی واحدهای پالایشگاهی FCC در تامین پروپیلن می باشد. در سال ۲۰۱۴، ۸ میلیون و ۳۴ هزار تن از پروپیلن تولیدی در آمریکای شمالی متعلق به پالایشگاه های نفت خام است. بررسی ها حاکی از آن است که با توجه به بهره برداری از منابع شِل های گازی و دسترسی به خوراک های سبک از  جمله پروپان و بوتان، این منطقه در حال برنامه ریزی جهت احداث واحدهای تبدیل پروپان به پروپیلن (PDH) است به طوری که پیش بینی می گردد تا سال ۲۰۱۹ سهم این روش از ۴ درصد به ۲۵ درصد افزایش پیدا کند.

مرکز مطالعات زنجیره ارزش معتقد است که با توجه به عرضه قابل توجه منابع هیدروکربوری از شِل های گازی و نفتی در ایالات متحده پیش بینی می شود که طی سال های آتی رشد قابل توجهی در تولید و عرضه محصولات پتروشیمیایی در این منطقه از دنیا مشاهده شود. در گزارش شیل های گازی در ایالات متحده و اثرات آنها بر صنعت پتروشیمی دنیا این موضوع به خوبی بررسی شده است.

مرکز مطالعات زنجیره ارزش

آدرس : تهران، میدان تیموری، بلوار صالحی، برج فنـاوری شریف، طبقه 7، واحد 710، شرکت زنجیره ارزش نفت و گاز مهام

کد پستی: 1459965193

تلفن: 92002710-021

ایمیل: Info@VCMstudy.ir

گروه مدیریت زنجیره ارزش

مرکز مطالعات زنجیره ارزش یکی از مجموعه های وابسته به گروه مدیریت زنجیره ارزش (شرکت دانش بنیان زنجیره ارزش نفت و گاز مهام) می‌باشد. رسالت ما در این گروه بر این است که با ایجاد زیرساخت‌های تولید و مدیریت محتوا، و ارائه خدمات مشاوره مدیریت در مسیر کمک به توسعه یکپارچه، متوازن و پایدار صنعت نفت و گاز کشور گامی هر چند کوچک برداریم.

.Copyright © 2015-2023 VCMstudy.All rights reserved

سلام! خوش آمدید...
شما اشتراک فعال ندارید!