گروه‌ تخصصی نفت‌ و گاز
طرح ­های پالایشگاهی جدید

اشتراک گذاری

لینک کوتاه

از حدود ۱۰ سال پیش برنامه ­ریزی ­ها و اقدامات لازم به منظور اجرای طرح جامع توسعه ­ی کمی و کیفی پالایشگاه­ ها و همچنین احداث ۷ پالایشگاه جدید در دستور کار قرار گرفت. در این راستا قرار بر این گردید علی ­رغم اجرای طرح­ های توسعه ­ای در ۹ پالایشگاه کشور، ۷ پالایشگاه جدید نیز به منظور تولید فراورده­ های هیدروکربوری از جمله بنزین و نفت گاز طراحی و احداث گردد. این پالایشگاه عبارتند از:
  • پالایشگاه ستاره خلیج فارس (میعانات گازی)
  • پالایشگاه پارس پتروفیلد (میعانات گازی)
  • پالایشگاه آناهیتا
  • پالایشگاه شهریار
  • پالایشگاه خوزستان (نفت خام فوق سنگین)
  • پالایشگاه کاسپین
  • پالایشگاه هرمز (نفت خام فوق سنگین)
متاسفانه بعد از گذشت حدود ۱۰ سال از تعریف طرح ­های فوق­ الذکر هیچ یک از آنها به بهره ­برداری نرسیده است. در بین طرح­ های فوق ­الذکر تنها پالایشگاه ستاره خلیج فارس که به نوعی بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا محسوب می ­شود، دارای درصد پیشرفت می ­باشد و سایر پالایشگاه هیچ گونه پیشرفتی نداشته ­اند.
امید است فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس در نیمه­ ی اول سال ۹۵ به بهره ­برداری برسد. شایان ذکر پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مجاورت پالایشگاه بندر عباس در صورت بهره ­برداری کامل روزانه ۳۵،۶ میلیون لیتر بنزین مرغوب تولید خواهد کرد و از طرف دیگر فروش بدون فراورش میعانات گازی نیز به حداقل ممکن خواهد رسید.
مرکز مطالعات زنجیره ارزش

آدرس : تهران، میدان تیموری، بلوار صالحی، برج فنـاوری شریف، طبقه 7، واحد 710، شرکت زنجیره ارزش نفت و گاز مهام

کد پستی: 1459965193

تلفن: 92002710-021

ایمیل: Info@VCMstudy.ir

گروه مدیریت زنجیره ارزش

مرکز مطالعات زنجیره ارزش یکی از مجموعه های وابسته به گروه مدیریت زنجیره ارزش (شرکت دانش بنیان زنجیره ارزش نفت و گاز مهام) می‌باشد. رسالت ما در این گروه بر این است که با ایجاد زیرساخت‌های تولید و مدیریت محتوا، و ارائه خدمات مشاوره مدیریت در مسیر کمک به توسعه یکپارچه، متوازن و پایدار صنعت نفت و گاز کشور گامی هر چند کوچک برداریم.

.Copyright © 2015-2023 VCMstudy.All rights reserved

سلام! خوش آمدید...
شما اشتراک فعال ندارید!